Att älska?

Sitter här och funderar lite på kvällskvisten...

Jag älskar dig! Vad fan är älska och när älskar man någon? Jag använder mig MYCKET av orden älska och hata.

Jag kan påstå att man älskar på olika sätt. Älska är något man får bestämma själv när man gör och i vilken grad.

Jag älskar Nova. Nova älskar jag över allt annat. Jag skulle göra vad som helst utan att tveka för henne. Allt hon gör och allt hon är älskar jag. Jag oroar mig för henne, jag kan till och med få ont i magen för vissa situationer. Jag skulle kunna sitta och rabbla upp allting här, men alla som har barn förstår vad jag menar. Älska sitt barn står över allt annat!
Jag älskar mina vänner. Jag har sjukt underbara vänner och jag älskar dom! Jag skulle göra nästan vad som helst för dom också. Mina vänner älskar jag på ett annat sätt.
Jag älskar mina syskon på ett annat sätt. Mina syskon är dom mest underbara i hela världen och jag skulle nästan göra vad som helst för dom också.
Jag älskar mina föräldrar, min släkt, min pojkvän (japp).

Men jag älskar också att äta, att resa, älskar Ouzo.

Om man älskar någon, kan man sluta med det då? Jag ser det lite som att om man älskar någon så är det ett commitment for life. Man slutar inte älska någon. Eller?
Sitt barn älskar man ju alltid, no matter what.
Men om min bror skulle döda någon jag älskar, skulle jag då sluta älska honom?
Om jag blev sjuk och fick börja äta genom en sond, skulle jag då sluta älska att äta?
Om jag gör slut med min pojkvän, kommer jag då sluta älska honom?
Kommer jag fortfarande älska Ouzo om 20 år?


Enligt wiktionary så är älska:

"älska

  1. tycka mycket bra om; känna kärlek (till)
    Jag älskar dig.
    Antonymer: hata "

Man känner alltså kärlek till någon.

Enligt Wikipedia: "Att visa kärlek mot något kallas att älska" ..

I så fall så skulle man kunna börja älska och sluta älska någon på en timme?

Precis som kärleken så är älska't svårt... I alla fall älska't på riktigt...

Vad är kärlek för Er?



Ps. Whats up med min blogg? Haha. Såg ju helknasigt ut.. Nåväl.. Har fixat till det nu... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0