Jag måste skärpa till mig!

Jag måste verkligen skärpa till mig!! Har varit URKASS på att uppdatera. I know. Men nu börjar saker och ting lugna ner sig (tror jag) och jag ska försöka bättra mig! OKEY? :)
Jag får väl börja berätta om Italien. Kommer utlämna mystiska mannen eftersom han inte vill vara med i min blogg. Vad fan är det med killar? :P YEAH YEAH whaaat evvaaah!

Allt i Italien är så himla stort och fint.
Jag trodde att Italien skulle vara: skitigt, gammalt, se ut typ som Grekland (torrt) med skrikande Italienare.
Italien var: rent, gammalt men sjuuukt fint (!), väldigt grönt med skrikande Italienare.. :P

Husen är helt fantastiska och jag antar att jag inte sett en bråkdel av det bästa. En klar favorit bland byggnaderna är ju kyrkan i Milano!



SÅ SJUKT FIN!!

Till och med garagen var byggda fint med lejonhuvuden och stengolv.. :)

Vi var i ett gammalt slott:



och där inne tittade vi bland annat på en hel del gamla instrument.



Vi var i en sjukt mysig park...




vi sprang runt i lite affärer och jag köpte absolut ingenting alls för jag tycker att gratis är gott och där inne var det INTE gratis........



Och nu vet jag inte om det var just här som vi var in, jag tror inte det. Mitt minne + mitt dåliga lokalsinne = ingen aning om någonting och jag skulle inte hitta någonstans om jag kom tillbaka dit idag.... Förutom tunnelbanan, men det kommer vi till sen...


Vi var i Milano till 23 på kvällen och strosade runt på gatorna



Och på natten tog vi nattåget (ofc, dagtåget på natten eller?) och åkte till Rom utan att betala. Haha. Nej, det var inte min fötjänst och det var en väldans upplevelse kan jag säga. Hahahaha...


Kom fram till Rom (Roma) på morgonen och kom till pappa lägenhet (B&B som vi bodde på den natten). Alla hotellupplevelser var  sjukt intressanta måste jag säga.
När vi kom till pappa lägenhet så frågade han om vi skulle ut igen. Vi bara eeeh jaaa.. När vi kom hem på kvällen för att duscha så frågade han igen, när jag stod i duschen, om vi skulle ut ikväll eller inte. Hahaha! Vi funderade på om han skulle bli sur när vi kom hem för sent på natten... :P Och på morgonen efter knackade han på dörren klockan 10. Jag öppnade inte. Han skulle antagligen fråga om vi ville ha frukost.. Hahahahahahah! Pappa! <3




El rum...




el utsikt...


I Roma såg vi en massa spännande saker som:

och






och anledningen till varför jag ser så jävla uppstoppad ut är för att jag hade en väska fylld med 1000 saker......

Sen åkte vi i alla fall ut och


UNDERBART efter allt gående i stan.. :)

Och på kvällen/natten var vi ut och käkade pasta och pizza (MMMM!) och tog typ samma vända igen tillbaka. Sjukt mysigt.
Jag ÄLSKAR Rom. Jag rekomenderar ALLA att åka dit. Helt fantastisk underbar stad!!!!!



Sista dagen (trodde vi) åkte vi tillbaka (gratis) till Milano med fintåget:


Kollade in en annan


Och käkade glass utanför


sittandes på en kant av


Sen bar det av till flygplatsen OCH jag missar skiten. SÅ tillbaka till Milano och går runt lite, käkar och försöker få tag på ett hotell (vilket verkade vara omöjligt).

Tillslut får vi ett rum på ett hotell. Eller. Den svettiga, tjocka Italienaren säger att han ska fixa ett rum till oss. Vi får nyckeln och går in. I rummet är det fullt med saker utspridda över HELA rummet. Vi tänker att vi måste ha fått fel nyckel. Går ner, ja- det var fel nyckel. Får en ny, går upp och då är det samma sak där. Det hänger några plagg på en krok och en dator står framme på skrivbordet. Den svettiga, feta hotellägaren berättar att det är en kille som har hyrt rummet men att han är iväg i en vecka och att vi kan sova där.
Vi skiter i det, för vi vill sova och ha ett rum, och börjar kolla garderoberna. Killen som bodde där har hängt allt i storlek och färgordning, jag skämtar inte. Han hade verkligen flyttat in där. hahaha. De största T-shirtsen längst ner och de mindre längst upp. I badrummet är det saker och massa datorprylar.
Hotellägaren hämtar sopsäckar och börjar hiva in snubbens grejer i säckarna. Han tar sakerna och går ut med dom OCH TAPPAR ALLT PÅ GOLVET! HAHAHAH. Vi dog lite. Okey, vi dog MYCKET och jag dog av skratt!!! Hahaahahha! xD

Sista dagen spenderar vi på en kyrkogård, mätta på godaste pizzan!




ÅÅÅ vad jag blir hungrig......... och nej, det är inte sallad. Det är ruccola.. :)

Slut på skitsnacket och över till det riktiga..
Bildfråga:

Vad är det här och hur uppkommer det? Svaret finner ni längst ner på sidan..


I Italien har jag:
*Ramlat utan att vara full.. Typiskt mig. Jag gick. Till stranden. Nerför en sten-stig eller vad man ska kalla det. En asfalterad stig (vem fan asfalterar en stig? Jo, utomlands så gör man tydligen det. Grekerna gör det med.) Sen vek sig liksom klackskon på en uppbuktning och jag STUPAR HEJDLÖST frammåt och glider säkert 150 meter (inte.. men säkert en halv meter) på knäna och händerna.
I den sekunden så önskade jag att jag hade haft Madde där. Hon hade skrattat och inte kunnat andas och jag hade kunnat skratta av mig det där. MM blir, som alla andra förutom Madde, jätterädd och tror typ att jag är död. Hahahahahah.... Nåväl...

*Omedvetet tvingat MM att köpa ett kort till mig för 10 euro (nedprutat från 20). Jag visste inte att man behövde betala dom där jävla låtsas-romarna som stod vid Colluseum. Tydligen visste han det. Och tydligen hade han sagt det till mig också. Och tydligen hade inte jag lyssnat. A men sorry. Typiskt mig igen.. Dom drog ju dit mig, vad skulle jag göra?! :P Här är kortet i alla fall.. :)


Jag har även tvingat MM att köpa rosor till mig.. Hahahahah! Ungefär så här lät det:
MM: Nu när vi kommer upp dit så ta inte emot något av någon, okey?
Jag: Nej jag ska inte...
*Kommer upp*
MM går iväg två meter för att kolla priset på vad målningar kostar. Det tar ca 10 sekunder. Fram till mig kommer en rosförsäljare och sträcker fram 3 rosor. Jag skakar på huvudet och kramphåller händerna under armarna. Han lägger rosorna på mig (PÅ RIKTIGT!) och tar min kamera och "för att ta kort" (hahaha). Jag kollar på Italienaren som har vänt sig om och ser på mig med besvikna ögon.. HAHAHAHAH! Gud, jag kan inte sluta skratta. Stackarn.. Så det var ju bara för honom att betala... HAHHAHA! Aaah. Han hade det inte lätt.... Och här kommer kortet på det:

Det sämsta kapet var väl ändå när vi skulle käka pizza och dricka cola och dom glömde bort pizzan och vi fick betala 14 euro för 2 stycken cola. Haha. 7 euro styck alltså. Helt galet...


Och nu ska vi tala om tunnelbanan.. Jag har faktiskt kort från tunnelbanan men jag har dom inte i min dator utan MM har dom.. Jag kanske slänger upp en bild sen någon dag... :)
Jag har aldrig åkt så mycket tunnelbana i hela mitt liv som jag gjorde i Milano. Helt galet. Vi åkte fram och tillbaka en miljard gånger.
I Sverige kommer tunnelbanan typ en gång var 5:e minut eller på kvällarna och nätterna kanske var 10:e, var 20:e minut. Right?
I Italien kommer tunnelbanan var 1 ½ minut.
I Sverige är det fullt i rusningstrafik.
I Italien är det fullt jämt, förutom sista tåget på kvällen.
I Sverige kommer tåget, öppnas, stängs försiktigt efter orden "se upp för dörrarna, dörrarna stängs".
I Italien kommer tåget i 120, gör en hastig inbromsning och stannar. Det spelar ingen roll hur mycket folk det är som ska in och ut, dörrarna är öppna i MAX 10 sekunder och sen klappar dom igen hårt SOM ATTAN! Fastnar man där så blir man platt, jag skämtar inte!
I Sverige ställer man sig upp för gamla, gravida och sjuka.
I Italien skiter man i det. Vi satt på tunnelbanan på kvällen, så det var inte så mycket folk. In kommer en gammal tant och en farbror och det finns bara en sittplats. Tanten får sitta och gubben kollar runt. Jag har inte hjärta att sitta kvar på mitt feta arlse, utan reser på mig och tittar på honom och nickar. Fram KUTAR en ung tjej och sätter sig. Italienaren kollar på mig, skakar på huvudet och säger:
-Du ser. Du skulle ha suttit kvar.
Jag svarar:
-Men jag tycker att man reser på sig för äldre, man gör inte sådär, det spelar ingen roll.
Tjejen som kutat fram och satt sig svarar, på svenska (ahaha):
-Jag hade sprungit så jag tänkte inte på det.
Hmm.. Bra.. Hon satt kvar hela resan........
I Sverige tror jag att tuben håller tiden.
I Italien så slutar nog tågförarna (heter det så?) när dom har kört klart sista sträckan, för det sista tåget som gick åkte alltid mycket fortare och dörrarna var inte öppna fullt lika länge som på dagen.. :)

Ord jag lärde mig (i ordning) (jag skriver dom som dom låter):
Graze milo (tack så mycket)
Prego (varsågod)
Metro (tunnelbana om jag förstod det rätt)
Trena (tåg)
Uscita tror jag (utgång)
Dolce (kaka)
Quanto costa? (vad kostar det?)
Sen kunde jag ju några innan också.
Bonjourno
Ciao
Jag har säkert glömt något.... As always.. Saker är som det ska.. :)

JA! Och nu tillbaka till bildfrågan!
Det är mina fötter efter att ha gått i ballerinaskorna i en dag.. Hahaha. JÄVLA skor. Jag hade världens skönaste högklackade med mig också.. Jag skulle ha gått i dom från början så hade jag sluppit den där skiten.. Så jag fick köpa flipflop.. Haha.
Alltså, kortet är taget sista dagen när jag har gått runt i Milano en hel dag utan att duscha fötterna. Och min lilltå syns inte.. xD
Men det var bara på´t igen när jag kom hem. Ner till Götet och klämma i fötterna i andra klackisar.. Men den historien får ni höra imorgon mina barn. Jag är sjukt hungrig och måste sova innan jag blir för hungrig och måste äta... :P

Kommentarer
Postat av: Anonym

här i sverige betyder prego något HELT annat.. ;D

2011-09-23 @ 06:55:05
URL: http://familjenskoglund.blogg.se/
Postat av: Linda

Haha.. Det är alltid lika roande att läsa din blogg :) verkar som att du haft en riktig toppen resa iaf å jag är riktigt avundsjuk, vill åka till Italien :)

2011-09-23 @ 08:05:56
URL: http://familjenkaoos.blogg.se/
Postat av: Madde

HÄRLIGT!! :D

Önskar också jag hade varit där när du tog en flygtur, eller ja, faktist under hela resan. Vi får dra till vårt Tyskland igen ;) Kan ju alltid ta med oss boysen så får vi det betalat också :P Måste ses nån dag. Vill höra allt om allt ;)

2011-09-23 @ 16:06:19
URL: http://tuhkanen.blogg.se/
Postat av: juicy

Men åååh... vem fan vill åka till Italien!?!?!?



INTE JAG..



ÖH JO!!!!!!!! å fan för dig.

Men väntade mig dock lite bilder på lite halvnakna italienare. Men okeeeej.. var sån då!

2011-09-23 @ 19:02:59
URL: http://josefinet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0